XXII Zmota Challenge

From Chicago Illinois to Rutka Tartak The Blues Brothers

Historia rajdu Zmota Challenge sięga 2005 roku. Od czasu pierwszej edycji impreza ewoluowała od klasycznego rajdu przeprawowego w kierunku pure’ nonsensowej trudnej imprezy przeprawowej w doborowym towarzystwie. Ideą organizatorów jest zapewnienie maksymalnie trudnego i zawsze legalnego terenu z naciskiem na wyzwanie (z ang. challenge) rzucane uczestnikom przez komandora Marcina „Franca” Francuza a nie na ścisłą rywalizację sportową. Choć ta oczywiście jak zawsze jest uczciwie prowadzona. Nie bez kozery jest również termin rozgrywania tego kultowego już w polskim środowisku przeprawowym rajdu. Zmota Challenge odbywa się bowiem zawsze pod koniec października tak aby surowa, północna przyroda sprawiała jak najwięcej niespodzianek i aby również była wyzwaniem dla uczestników. Północna Suwalszczyzna ze swoim urokliwym pejzażem, niesamowicie gościnnymi ludźmi i wspaniałymi terenami do jazdy off road od 19 lat gości grono wytrawnych przeprawowców. Wydaje nam się, że zostaliśmy jedyni w kraju z tego rodzaju imprezą i bardzo zależy nam na kultywowaniu tradycji rajdu-przeprawy wyrosłej na gruncie imprez takich jak Mazurskie Wertepy czy Expedycja Kaszubia.
Jak zwykle na uczestników Zmoty Challenge czeka wymagająca trasa naszpikowana wąwozami, ogromnymi polodowcowymi głazami, prywatnymi lasami oraz niezliczoną ilością podmokłych łąk, bagien i torfów. I jak zwykle również organizatorzy zapewnią Wam odpowiednią otoczkę rajdu tym razem w antruażu przygód braci Jake’a i Elwood’a. XXII edycja Zmoty Challenge przebiegać będzie bowiem pod hasłem: from Chicago Illinois to Rutka Tartak czyli The Blues Brothers na Zmocie!
Zmota Challenge to wymagająca myślenia i odpowiedniej strategii impreza przeprawowa z niesamowitą atmosferą, która ukształtowała się przez lata dzięki większości startujących załóg. I tak niechaj pozostanie po wsze czasy.

Zapraszamy wszystkich, którzy chcą zmierzyć się z jednym z najtrudniejszych terenów przeprawowych w Polsce.

ZAPISY

Zapisy na imprezę wyłącznie poprzez formularz zgłoszeniowy!

https://forms.gle/bgCzbuf4jeT2sXkm6

KOSZTY

1400 od załogi rozumianej jako kierowca i pilot
+ 200 za każdą kolejną osobę w aucie.
700 zł od kierowcy quada. Płatne przelewem na konto: Marcin Francuz Warszawa
ING Bank Śląski 73 10501038 100000 231667 3025 z dopiskiem: Zmota Challenge
W ramach wpisowego zapewniamy:
przygotowanie trasy, stosowne zezwolenia
naklejkę i koszulkę rajdową,
pomiar czasu i pracę sędziów
zabezpieczenie medyczne, udział w bankiecie puchary dla zdobywców miejsc na podium.

BAZA, NOCLEGI I HARMONOGRAM:

BAZA IMPREZY – Gospodarstwo Agroturystyczne Rancho Kalinka Stankuny 11
40 miejsc noclegowych, parking dla 30 zestawów. tel: 513 845 116 – Gospodarz p. Janek rozlokuje Was również w najbliższej okolicy.

MIEJSCA NOCLEGOWE:
Gospodarstwo Agroturystyczne p. Mariusz Pietrołaj –  www.agroburniszki.pl,
Wiżajny ul. Burniszki 8 tel 507 658 223 ilość miejsc 12, parking na 6 zestawów
Gospodarstwo Agroturystyczne p. Krystyna Dubielewska 
Rutka-Tartak ul. 3 Maja 9 tel. 691 306 441 Ilość miejsc: 30, parking na 5 zestawów,
Agroturystyka Rowele Stefan Szczypiń – gospodarstwo rekomendowane przez organizatorów
tel 782 162 857 Ilość miejsc: 14 (pokoje z łazienkami) Parking na 4 zestawy,
Gospodarstwo Agroturystyczne p. Henryk Boksz 
16-407 Jegliniszki 9 tel: 875688231 Ilość miejsc 20, parking na 5 zestawów,
Gospodarstwo Agroturystyczne p. Maria Micielica
Rutka Tartak – Potopy 3 – Baza Organizatorów Imprezy
tel. 087 56 87 242 ilość miejsc 14 – Gospodarstwo położone od bazy rajdu ok. 8 km. Parking na 5 zestawów,
Gospodarstwo Agroturystyczne p. Słabińscy
Rutka Tartak k/szkoły tel. 087 56 87 354, Ilość miejsc 20. Parking na 5 zestawów,
Gospodarstwo Agroturystyczne Janusz i Iwona Rudzewicz  
Burniszki 7 16-407 Wiżajny tel.: +48 880267960, Ilość miejsc: 12 (5 pokojów) Parking na 5 zestawów.
Gospodarstwo położone 400m od Bazy imprezy! www.agroburniszki.com

HARMONOGRAM

Dzień pierwszy (czwartek 24.10.24)
od 19.00 do 21.00  biuro w BAZIE ORGANIZATORÓW (Potopy 3) – można pobrać materiały rajdowe!
Dzień drugi (piątek 25.10.24)
10.00 – 11.50 roadbooki, dokumenty, koszulki etc., etc. – BAZA GŁÓWNA Stankuny 11
12.00 – odprawa
12.30 – Start klas Absolut/Proto/Przygoda.
Jazda non stop 27,5 godziny!
13.00 – Start klas Ekstrem/Quad/Fiesta
Jazda non stop 27,5 godziny!
Dzień trzeci (sobota 26.10.24)
do 16.00 maksymalna godzina zdawania Roadbooków klasy Absolut/Proto/Przygoda w BAZIE ORGANIZATORÓW! Potopy 3
do 16.30  maksymalna godzina zdawania Roadbooków klasy Ekstrem/Quad/Fiesta w BAZIE ORGANIZATORÓW! Potopy 3
20.15 Bankiet z Przeprawinami – BAZA Półwysep 1 Wiżajny
Około 21.00 Ogłoszenie oficjalnych wyników.
Dzień czwarty (niedziela 27.10.24)
Około 10.00 – zakończenie imprezy i wyjazd

REGULAMIN IMPREZY ZMOTA CHALLENGE

1. UCZESTNICY
Uczestnikiem imprezy Zmota Challenge może zostać każdy użytkownik pojazdu terenowego o dmc 3,5 tony przygotowanego do jazdy w trudnym i ekstremalnym terenie, który zgłosił akces udziału w imprezie oraz posiada aktualne i ważne prawo jazdy. Pojazd musi posiadać dowód rejestracyjny wraz z ważnymi badaniami technicznymi oraz aktualną polisę OC. Każdy z uczestników zobowiązany jest do osobistego podpisania oświadczenia o odpowiedzialności cywilnej za zaistniałe szkody lub wypadki w czasie trwania imprezy Zmota Challenge oraz dekalogu „zmotowca”.

2. WARUNKI UCZESTNICTWA
Prosimy o rozważne decyzje o udziale w imprezie. Organizatorzy nie zwracają zadatku w przypadku rezygnacji z udziału w imprezie.
UWAGA!
Warunkiem 100% udziału w imprezie jest wpłacanie bezzwrotnego zadatku w wysokości 700zł na poczet organizacji imprezy do dnia 6 października 2023r. oraz akceptacja Dekalogu Honorowego Uczestnika Zmoty Challenge. O udziale w imprezie decyduje subiektywizm organizatorów i kolejność wpływania zadatków. Posiadamy tylko 90 miejsc (+quady) startowych!
Limit załóg: Absolut-8, Proto-12, Ekstrem-12, Turystyk-12, Przygodowa-36, Fiesta-10, Quad-10

3. PORUSZANIE SIĘ NA TRASIE IMPREZY oraz KLASYFIKACJA SPORTOWA
Wszelkie biorące udział w imprezie Zmota Challenge pojazdy poruszają się na trasie imprezy tylko i wyłącznie za pomocą graficznego (papierowego) opisu tzw. roadbooka. Z bazy głównej uczestnicy zostają rozlokowani na poszczególne punkty roadbooka za pomocą krótkiej graficznej dojazdówki wraz z informacją na której kratce roadbooka aktualnie się znajdują. Wszelkie zjazdy i powroty na roadbook dozwolone są tylko w czasie krzyżowania się roadbooka z drogą publiczną! Wymagany jest sprawny metromierz lub urządzenie umożliwiające odczyt odległości. 
O kolejności miejsc w każdej z klas decyduje ilość zdobytych fotopunktów a w przypadku równej ich ilości czas na Próbie Sędziowanej czyli specjalnym odcinku z pomiarem czasu. Warunkiem klasyfikacji w każdej z klas jest zameldowanie się pojazdem startowym w bazie organizatorów w limicie czasu zdawania roadbooków, przedstawienie zdjęć do kontroli i odczyt kontrolny z karty drogowej umieszczonej z tyłu roadbooka. Przekroczenie limitu czasu, zagubienie karty kontrolnej lub niemożność stawienia się pojazdem startowym oznacza brak klasyfikacji.

4. PODZIAŁ NA KLASY
KLASA PL-5 (ABSOLUT)
Konstrukcje samochodopodobne tzw. „zmoty” dowolne dwuosiowe do 3,5 t wyposażone w opony max 48 cali, posiadające ważny dowód rejestracyjny i OC. Dopuszczone posiadanie 1,2 lub 3 wyciągarek mechanicznych lub elektrycznych. Dopuszczone wyciągarki elektryczne dwu lub więcej silnikowe. Dozwolone dowolne modyfikacje techniczne. Wymagana klatka bezpieczeństwa ! Do klasy PL-5 kwalifikujemy również wszelkie pojazdy gąsienicowe i pływające typu amfibia. Załoga składa się maksymalnie z 3 osób! Wymagane posiadanie kasków ochronnych oraz homologowanych pasów bezpieczeństwa zapiętych podczas całego czasu trwania imprezy! Warunek ten nie dotyczy prób wodnych i głębokich torfów!
Załogi zdobywają fotopunkty lub pokonują trasę oznaczoną na czerwono + specjalne odcinki tylko dla klasy Absolut! (próby pływające)

KLASA PL-4 (PROTO) tzw. extrem mechanik
Konstrukcje samochodopodobne tzw. „zmoty” dowolne dwuosiowe do 3,5 t wyposażone w opony max. 42 cale, posiadające ważny dowód rejestracyjny i OC. Dopuszczone posiadanie 1 lub 2 wyciągarek mechanicznych lub elektrycznych. Dopuszczone wyciągarki elektryczne dwu lub więcej silnikowe. Dozwolone dowolne modyfikacje techniczne. Wymagana klatka bezpieczeństwa! Załoga składa się z 2 osób! Wymagane posiadanie kasków ochronnych! Wymagane ponadto posiadanie homologowanych pasów bezpieczeństwa zapiętych podczas całego czasu trwania imprezy! Warunek ten nie dotyczy prób wodnych i głębokich torfów!
Do klasy Proto kwalifikujemy również pojazdy UTV np. CanAm Maverick
Załogi zdobywają fotopunkty lub pokonują trasę oznaczoną na czerwono!

KLASA PL-3  (EKSTREM) tzw. extrem elektryk
Zarejestrowane i ubezpieczone samochody osobowe, posiadające ważny dowód rejestracyjny i OC. Dopuszczalny rozmiar opon to 40 cali. Samochody mogą posiadać dowolnie modyfikowane nadwozie. Chłodnica umieszczona w dowolnej części pojazdu. Dozwolone dowolne modyfikacje silnika, układu napędowego, zawieszenia oraz mosty portalowe. Dopuszczalne maksymalnie 2 wyciągarki elektryczne.  Możliwość montażu wyciągarki wewnątrz pojazdu. Dozwolone wyciągarki dwusilnikowe! Wymagana klatka bezpieczeństwa! Załoga składa się z 2 osób! Wymagane posiadanie kasków ochronnych! Wymagane ponadto posiadanie homologowanych pasów bezpieczeństwa zapiętych podczas całego czasu trwania imprezy! Warunek ten nie dotyczy prób wodnych i głębokich torfów! Załogi zdobywają fotopunkty lub pokonują trasę oznaczoną na czerwono!

KLASA PL-2 (TURYSTYK)
Zarejestrowane i ubezpieczone samochody osobowe, posiadające ważny dowód rejestracyjny i OC. Dopuszczalny rozmiar opon to 38 cali. Samochody muszą posiadać nie pocięte nadwozie między słupkami A i B lub nadwozie zbliżone do oryginalnego. Chłodnica umieszczona z przodu pojazdu. Niedozwolone modyfikacje układu napędowego! Dozwolona zmiana silnika na jednostkę o podobnej do fabrycznej (+20% ) objętości. Dozwolona wymiana zawieszenia z resorów na sprężyny. Dopuszczalne maksymalnie 2 wyciągarki elektryczne lub mechaniczna o ile występowała taka fabrycznym modelu. Np. Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser, LR Defender. Samochody wagi  lekkiej (Samurai, Rocky, Jimny, L80) nie mogą posiadać wyciągarki mechanicznej. Możliwość montażu wyciągarki wewnątrz pojazdu. Zabronione wyciągarki dwusilnikowe ! Do klasy PL -2 kwalifikujemy też wszelakie zmoty nie posiadające wyciągarek tzw. auta Wyczynowe lub posiadające wyciągarki ręczne tzw. tirfory.
Załoga składa się z dowolnej liczby pasażerów zgodnie z wpisem w DR. Wymagane posiadanie kasków ochronnych! Wymagane ponadto posiadanie homologowanych pasów bezpieczeństwa zapiętych podczas całego czasu trwania imprezy! Warunek ten nie dotyczy prób wodnych i głębokich torfów!
Załogi zdobywają fotopunkty lub pokonują trasę oznaczoną na niebiesko oraz wybrane próby z trasy czerwonej!

KLASA PL- 1  (PRZYGODA)
Zarejestrowane i ubezpieczone samochody osobowe, posiadające ważny dowód rejestracyjny i OC bez jakichkolwiek modyfikacji  układu napędowego, chłodnicy i nadwozia. Dopuszczalne jedynie niewielkie modyfikacje  zawieszenia (lift) oraz  zmiana silnika na jednostkę o podobnej do fabrycznej (+20% ) objętości . Dopuszczalny rozmiar opon to 35 cali. Dopuszczalne 2 elektryczne wyciągarki umieszczona z przodu lub z tyłu pojazdu. Zabronione posiadanie wyciągarek dwu i więcej silnikowych oraz wyciągarek mechanicznych. Załoga składa się z dowolnej liczby pasażerów zgodnie z wpisem w DR. Zalecane posiadanie kasków ochronnych! Wymagane ponadto posiadanie homologowanych pasów bezpieczeństwa zapiętych podczas całego czasu trwania imprezy! Załogi zdobywają fotopunkty lub pokonują trasę oznaczoną na niebiesko!

KLASA PL- 0 (FIESTA)
Zarejestrowane i ubezpieczone samochody osobowe, posiadające ważny dowód rejestracyjny i OC bez jakichkolwiek modyfikacji. Załoga składa się z dowolnej liczby pasażerów zgodnie z wpisem w DR. Załogi zdobywają fotopunkty czerwone (ABSOLUT, PROTO i EKSTREM) na piechotę! Wymagane ponadto posiadanie homologowanych pasów bezpieczeństwa zapiętych podczas całego czasu trwania imprezy!

KLASA PL-Q (QUAD)
Zarejestrowane i posiadające ważny dowód rejestracyjny i OC pojazdy typu quad i cross do pojemności 1000cm3. Załoga składa się z 1 osoby! Załogi zdobywają fotopunkty lub pokonują trasę oznaczoną na niebiesko oraz wybrane próby z trasy czerwonej!

5. TRASY i ZADANIA
Trasy imprezy Zmota Challenge to ok. 70 km pętla podzielona na 12 startów. Pojazdy poruszają się tylko wg roadbook’a i mapy. NIEDOPUSZCZALNE SĄ jakiekolwiek modyfikacje trasy i odstępstwa od roadbooka!! W każdym pojeździe musi znajdować się aparat lub telefon cyfrowy z możliwością zapisu i odtworzenia co najmniej 130 zdjęć !!
Na trasie uczestnicy mogą napotkać następujące rodzaje prób:
Próby Odcinkowe
o długości od 100m do 2 km! oznaczone na RB jako PO. Np. PO ” James Bond” 750m (12 punktów foto)  liczba w nawiasie oznacza ilość punktów do sfotografowania na danej próbie odcinkowej.
Wjazd w próbę oznaczony w terenie biało-czerwoną taśmą, punkty foto znaczone CZERWONĄ dla Absolutu, Proto, Ekstremu i Quadów, NIEBIESKĄ dla Turystów i Przygody, Ponadto punkty foto oznaczone wyraźną kartką z odblaskiem i numerem. Punkt uznaje się za zdobyty po przedstawieniu dowodu w postaci zdjęcia, na którym widać fragment samochodu wraz z nr punktu oraz sylwetką pilota lub kierowcy!Będą to miejsca szczególnie trudne wymagające od załóg skrajnego wysiłku. Nierzadko długie odcinki błotne z małą liczbą miejsc do kotwiczenia.
Próby Sędziowane
Całodobowe zadania off roadowe i specjalne dla wszystkich z pomiarem czasu! Oznaczone na roadbooku jako PS.
Punkty Kontroli przejazdu Trasy tzw. PKT- są to nieoznaczone! na roadbooku punkty rozmieszczone w widocznym miejscu na trasie, które należy sfotografować celem kontroli pokonania trasy. PKT są liczone za jeden punkt tak jak pozostałe fotopunkty.
Limit czasu na pokonanie przygotowanej trasy wynosi 28 godzin jazda non-stop.

6. DYSKWALIFIKACJE I WYKLUCZENIA
Pod karą dyskwalifikacji nie wolno:
*rozwijać prędkości większej niż 45 km/h NA CAŁEJ TRASIE IMPREZY!
*ścinać jakichkolwiek rosnących drzew (chyba, że będzie to dozwolone w roadbooku)
*jeździć przy domostwach powyżej 10 km/h !
*zmieniać trasy przejazdu (nie dotyczy zgłoszonych u organizatorów defektów i zjazdów z trasy).
*wjeżdżać na tereny nie uwzględnione w roadbooku imprezy. Nie dotyczy dróg publicznych!
*spożywać alkoholu oraz innych środków odurzających w trakcie trwania imprezy. Spożycie alkoholu w czasie trwania imprezy automatycznie oznacza zakończenie dalszego uczestnictwa.

7. SPONSORING
Zapraszamy wszystkich potencjalnych sponsorów imprezy do kontaktu w celu omówienia warunków sponsorskich.
Tel. kontaktowy: +48 509 570 840
Jesteśmy w stanie zapewnić ekspozycję Państwa logo na wszystkich nośnikach w czasie trwania imprezy. Takich jak naklejki, koszulki, materiały graficzne, banery reklamowe.
Logo sponsora może być eksponowane na trasie Odcinków Specjalnych oraz na Bazie Imprezy. Znaki graficzne sponsorów będą również widoczne na stronie internetowej imprezy a nazwa sponsora będzie wzmiankowana we wszelkich materiałach medialnych, które ukażą się po zakończeniu imprezy.

DEKALOG HONOROWY UCZESTNIKA IMPREZY ZMOTA CHALLENGE

1. Mam świadomość, iż przybywam tu na imprezę przeprawową a nie sportową. W związku z tym wszelkie przejawy ciśnienia, chamstwa wobec innych załóg i uczestników, kombinowania na próbach zostawiam sobie na inne okazje.
2. Sportowe podejście do off roadu zostawiam w domu. Nie będę biegał, wydzierał się na inne załogi i przepychał na próbach.
3. W czasie trwania części terenowej nie spożywam alkoholu (tyczy się również pilotów) poza minimalną rozgrzewającą dawką
4. Roadbook imprezy jest dla mnie rzeczą świętą. Będę stosował się do wszelkich zapisów i obostrzeń w nim zawartych. Świadom bowiem jestem tego, iż ponad 90% prób rozlokowanych jest na ziemiach prywatnych. Nie podbijam zatem foto punktów od góry wąwozów, nie omijam trudności, nie jeżdżę po łąkach i nie zrywam taśm ani prywatnych ogrodzeń oraz nie omijam prób inaczej jak poza pokazanymi w roadbooku objazdami.
5. Rozumiem to, że na tej imprezie najważniejsi są ludzie. Zarówno gospodarze jak i współuczestnicy zmagań. W związku z tym słowo pomoc będzie coś dla mnie oznaczało.
6. W razie defektu nie będę kombinował jak wydostać się z próby na własną rękę (w większości przypadków powoduje to niestety poruszanie się po nie uzgodnionym terenie) tylko zawiadomię organizatorów.
7.  Będę szanował gościnność i majątek gmin, na których odbywa się Zmota Challenge. W związku z tym na drogach publicznych prędkość swą ograniczę do 40 km/h – niezależnie od innych przepisów ruchu drogowego. Również w czasie przejazdu po drogach gruntowych będących dojazdówkami postaram się wywołać na nich jak najmniejsze szkody.
8. Sędziowie na próbach będą dla mnie kumplami a nie przeciwnikami.
9. W czasie bankietu nie zrobię z siebie bydlęcia a moja agresywność będzie wynosiła 0. Pokażę wszystkim, że potrafię się bawić.
10. Nie będę informował osób postronnych o dacie imprezy, miejscu bankietu oraz nie będę przywoził na imprezę ludzi nie zgłoszonych u organizatora – tyczy się również serwisów. Organizatorzy wymagają aby zgłoszone na imprezę serwisy mobilne korzystały z zaznaczonych na roadbooku objazdów prób. Niedopuszczalne jest objeżdżanie próby przez serwis inną jak zaznaczona w roadbooku. W przypadku braku objazdu serwis zmuszony jest pokonać próbę w terenie albo udać się DROGAMI PUBLICZNYMI ! do pierwszego miejsca gdzie roadbook krzyżuje się z drogą publiczną

Za przestrzeganie tych dziesięciu punktów biorę odpowiedzialność cywilną i daję na to osobiste słowo honoru.