XX Zmota Challenge

Szach i Mat czyli Gambit w terenie!

Historia rajdu Zmota Challenge sięga 2005 roku. Od czasu pierwszej edycji impreza ewoluowała od klasycznego rajdu przeprawowego w kierunku pure’ nonsensowej trudnej imprezy przeprawowej w doborowym towarzystwie. Ideą organizatorów jest zapewnienie maksymalnie trudnego i zawsze legalnego terenu z naciskiem na wyzwanie z ang. challenge rzucane uczestnikom przez komandora Marcina „Franca” Francuza a nie na ścisłą rywalizację sportową. Choć ta oczywiście jak zawsze jest uczciwie prowadzona. Nie bez kozery jest również termin rozgrywania tego kultowego już w polskim środowisku przeprawowym rajdu. Zmota Challenge odbywa się bowiem zawsze pod koniec października tak aby surowa, północna przyroda sprawiała jak najwięcej niespodzianek i aby również była wyzwaniem dla uczestników. Północna Suwalszczyzna ze swoim urokliwym pejzażem, niesamowicie gościnnymi ludźmi i wspaniałymi terenami do jazdy off road od 17 lat gości grono wytrawnych przeprawowców. Wydaje nam się, że zostaliśmy jedyni w kraju z tego rodzaju imprezą i bardzo zależy nam na kultywowaniu tradycji rajdu-przeprawy wyrosłej na gruncie imprez takich jak Mazurskie Wertepy czy Expedycja Kaszubia.
Jak zwykle na uczestników Zmoty Challenge czeka wymagająca trasa naszpikowana wąwozami, ogromnymi polodowcowymi głazami, prywatnymi lasami oraz niezliczoną ilością podmokłych łąk, bagien i torfów. I jak zwykle również organizatorzy zapewnią Wam odpowiednią otoczkę rajdu tym razem w konwencji meczu szachowego dwóch Arcymistrzów. Dwudziesta jubileuszowa edycja Zmoty Challenge przebiegać będzie bowiem pod hasłem: „Szach i Mat czyli Gambit w terenie”
Zmota Challenge to wymagająca myślenia i odpowiedniej strategii impreza przeprawowa z niesamowitą atmosferą, która ukształtowała się przez lata dzięki większości startujących załóg. I tak niechaj pozostanie po wsze czasy.

Zapraszamy wszystkich, którzy chcą zmierzyć się z jednym z najtrudniejszych terenów w Polsce.

 

ZAPISY

Zapisy na imprezę wyłącznie drogą mailową! biuro@adrenalinka.pl
W zgłoszeniu prosimy o podanie imienia i nazwiska kierowcy oraz pilota wraz z numerem telefonu kontaktowego, marki i nr rejestracyjnego pojazdu, klasy startowej oraz rozmiaru koszulek rajdowych.

KOSZTY

900 od załogi rozumianej jako kierowca i pilot
+ 150 za każdą kolejną osobę w aucie.
500 zł od kierowcy quada. Płatne przelewem na konto: Marcin Francuz ul Piękna 44/6d Warszawa
ING Bank Śląski 73 10501038 100000 231667 3025 z dopiskiem: Zmota Challenge
W ramach wpisowego zapewniamy:
przygotowanie trasy, stosowne zezwolenia
naklejkę i koszulkę rajdową,
pomiar czasu i pracę sędziów
zabezpieczenie medyczne, udział w bankiecie puchary dla zdobywców miejsc na podium.

BAZA, NOCLEGI I HARMONOGRAM:

BAZA i BANKIET IMPREZY – Gospodarstwo Agroturystyczne Rancho Kalinka Stankuny 11
40 miejsc noclegowych, parking dla 30 zestawów. tel: 513 845 116 – Gospodarz p. Janek rozlokuje Was również w najbliższej okolicy.

MIEJSCA NOCLEGOWE:

HARMONOGRAM

Dzień pierwszy (czwartek 20.10.22)
od 19.00  biuro w BAZIE ORGANIZATORÓW (Potopy 3) – można pobrać materiały rajdowe!

Dzień drugi (piątek 21.10.22)
10.00 – 11.30 roadbooki, dokumenty etc., etc. – BAZA GŁÓWNA
12.00 – odprawa
12.30 – start. Jazda non stop 28 godzin!
UWAGA!  Szachowa nowość na jubileuszowej XX Zmocie Challenge!
Załogi z klas Proto i Ekstrem rozgrywają czasowy prolog nieopodal bazy. Start równoległy! O kolejności ustawiania w rzędach startowych decyduje data wpłynięcia wpisowego!

Dzień trzeci (sobota 22.10.22)
do 16.30  maksymalna godzina zdawania Roadbooków w BAZIE ORGANIZATORÓW!
20.15 Bankiet z Przeprawinami – BAZA IMPREZY!
Około 21.00 Ogłoszenie oficjalnych wyników.  I tutaj dawno już zapowiada szachowo-terenowa jubileuszowa niespodzianka! Przygotowaliśmy dwa sety pucharów dla każdej z klas sportowych. Pierwszy komplet zostanie wręczony załogom, które w walce sportowej wywalczą stosowne lokaty ale drugi… Drugi komplet pucharów wręczamy załogom w myśl  idei szachowo-brydżowej. Wygrywa bowiem ta załoga, która w końcowym rozrachunku zajmie 6 pozycję, drugie miejsce zdobywa załoga z pozycji 13 (jeżeli nie będzie takiej ilości załóg to z ostatniej w klasie) a trzecie miejsce zdobywa załoga z oficjalnego 5 miejsca. Życzymy udanej rozgrywki szachowo-brydżowo-terenowej (-:

Dzień czwarty (niedziela 23.10.22)
Około 10.00 – zakończenie imprezy i wyjazd

REGULAMIN UZUPEŁNIAJĄCY ZAWODÓW:

1. UCZESTNICY
Uczestnikiem imprezy Zmota Challenge może zostać każdy użytkownik pojazdu terenowego o dmc 3,5 tony przygotowanego do jazdy w trudnym i ekstremalnym terenie, który zgłosił akces udziału w imprezie. Pojazd musi posiadać dowód rejestracyjny wraz z ważnymi badaniami technicznymi oraz aktualną polisę OC.

2. WARUNKI UCZESTNICTWA
Prosimy o rozważne decyzje o udziale w imprezie. Organizatorzy nie zwracają zadatku w przypadku rezygnacji z udziału w imprezie.
UWAGA !
 Warunkiem 100% udziału w imprezie jest wpłacanie bezzwrotnego zadatku w wysokości 400 zł na poczet organizacji imprezy do dnia 14 października 2022 r. oraz akceptacja Dekalogu Honorowego Uczestnika Zmoty Challenge. O udziale w imprezie decyduje subiektywizm organizatorów i kolejność wpływania zadatków. Posiadamy tylko 70 miejsc startowych !!
Limit załóg: Proto -15, Ekstrem – 10, Turystyczna – 15, Przygodowa – 30, Fiesta – 10

3. PODZIAŁ NA TRASY/KLASY
KLASA PL-4 (PROTO)
Konstrukcje samochodopodobne tzw. „zmoty” dowolne dwuosiowe do 3,5 t wyposażone w opony max 48 cali, posiadające ważny dowód rejestracyjny i OC. Dopuszczone posiadanie 1,2 lub 3 wyciągarek mechanicznych lub elektrycznych. Dopuszczone wyciągarki elektryczne dwu lub więcej silnikowe. Dozwolone dowolne modyfikacje techniczne. Wymagana klatka bezpieczeństwa ! Do klasy PL-4 kwalifikujemy również wszelkie pojazdy gąsienicowe i pływające typu amfibia. Załoga składa się z dwóch osób ! Wymagane posiadanie kasków ochronnych !
Załogi zdobywają fotopunkty lub pokonują trasę oznaczoną na czerwono !

KLASA PL-3  (EKSTREM)
Zarejestrowane i ubezpieczone samochody osobowe, posiadające ważny dowód rejestracyjny i OC. Dopuszczalny rozmiar opon to 40 cali. Samochody mogą posiadać modyfikowane nadwozie oprócz odcinka między słupkami A. Chłodnica umieszczona w dowolnej części pojazdu. Dozwolone dowolne modyfikacje silnika i układu napędowego. Dopuszczalne maksymalnie 2 wyciągarki elektryczne lub mechaniczna o ile występowała taka w fabrycznym modelu. Np. Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser, LR Defender. Samochody wagi  lekkiej (Samurai, Rocky, Jimny, L80) nie mogą posiadać wyciągarki mechanicznej. Możliwość montażu wyciągarki wewnątrz pojazdu. Dozwolone wyciągarki dwusilnikowe ! Wymagana klatka bezpieczeństwa. Załoga składa się z dwóch osób ! Wymagane posiadanie kasków ochronnych ! Załogi zdobywają fotopunkty lub pokonują trasę oznaczoną na niebiesko oraz określone punkty lub fragmenty trasy oznaczone na czerwono !

KLASA PL-2 (TURYSTYK)
Zarejestrowane i ubezpieczone samochody osobowe, posiadające ważny dowód rejestracyjny i OC. Dopuszczalny rozmiar opon to 38 cali. Samochody muszą posiadać nie pocięte nadwozie między słupkami A i B lub nadwozie zbliżone do oryginalnego. Chłodnica umieszczona z przodu pojazdu. Niedozwolone modyfikacje układu napędowego ! Dozwolona zmiana silnika na jednostkę o podobnej do fabrycznej (+20% ) objętości. Dozwolona wymiana zawieszenia z resorów na sprężyny. Dopuszczalne maksymalnie 2 wyciągarki elektryczne lub mechaniczna o ile występowała taka fabrycznym modelu. Np. Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser, LR Defender. Samochody wagi  lekkiej (Samurai, Rocky, Jimny, L80) nie mogą posiadać wyciągarki mechanicznej. Możliwość montażu wyciągarki wewnątrz pojazdu. Zabronione wyciągarki dwusilnikowe ! Do klasy PL -2 kwalifikujemy też wszelakie zmoty nie posiadające wyciągarek tzw. auta Wyczynowe lub posiadające wyciągarki ręczne tzw. tirfory.
Załoga składa się z dowolnej liczby pasażerów zgodnie z wpisem w DR. Wymagane posiadanie kasków ochronnych !
Załogi zdobywają fotopunkty lub pokonują trasę oznaczoną na niebiesko !

KLASA PL- 1 (STANDARD, PRZYGODA)
Zarejestrowane i ubezpieczone samochody osobowe, posiadające ważny dowód rejestracyjny i OC bez jakichkolwiek modyfikacji  układu napędowego, chłodnicy i nadwozia. Dopuszczalne jedynie niewielkie modyfikacje  zawieszenia ( lift ) oraz  zmiana silnika na jednostkę o podobnej do fabrycznej (+20% ) objętości . Dopuszczalny rozmiar opon to 35 cali. Dopuszczalna tylko jedna elektryczna wyciągarka umieszczona z przodu pojazdu. Zabronione posiadanie wyciągarek dwu i więcej silnikowych oraz wyciągarek mechanicznych. Załoga składa się z dowolnej liczby pasażerów zgodnie z wpisem w DR. Zalecane posiadanie kasków ochronnych !
Załogi zdobywają fotopunkty lub pokonują trasę oznaczoną na żółto !

KLASA PL- 0 (FAMILIJNA, FIESTA)
Zarejestrowane i ubezpieczone samochody osobowe, posiadające ważny dowód rejestracyjny i OC bez jakichkolwiek modyfikacji. Załoga składa się z dowolnej liczby pasażerów zgodnie z wpisem w DR.
Załogi zdobywają fotopunkty czerwone
(PROTO i EKSTREM) na piechotę !!

4. TRASY i ZADANIA
Trasy ZMOTY to ok. 70 km pętle podzielone na dziesięć startów. Pojazdy poruszają się tylko wg roadbook’a i mapy. NIEDOPUSZCZALNE SĄ jakiekolwiek modyfikacje trasy i odstępstwa od roadbooka !! W każdym pojeździe musi znajdować się aparat cyfrowy z możliwością zapisu i odtworzenia co najmniej 130 zdjęć !!
Na trasie uczestnicy mogą napotkać następujące rodzaje prób:
Próby Odcinkowe
o długości od 100m do 1,5 km !! oznaczone na RB jako PO. Np. PO ” Pies Baskervillów” 750m (12 punktów foto)  liczba w nawiasie oznacza ilość punktów do sfotografowania na danej próbie odcinkowej.
Wjazd w próbę oznaczony w terenie biało-czerwoną taśmą, punkty foto znaczone CZERWONĄ dla Ekstremu, NIEBIESKĄ dla Turystów, ŻÓŁTĄ tabliczką dla Przygody. Ponadto punkty foto oznaczone wyraźną kartką z odblaskiem i numerem. Punkt uznaje się za zdobyty po przedstawieniu dowodu w postaci zdjęcia, na którym widać fragment samochodu wraz z nr punktu oraz sylwetką pilota lub kierowcy !! Będą to miejsca szczególnie trudne wymagające od załóg skrajnego wysiłku. Nierzadko długie odcinki błotne z małą liczbą miejsc do kotwiczenia.
Próby Przejazdu
– oznaczone na RB jako PP Np. PP ”Colombo ” klasyczne próby terenowe z 1 punktem foto.- punkty oznaczone czerwoną dla Ekstremu, niebieską dla Turystów i  żółtą dla Przygody.
Próby Sędziowane
  Całodobowe zadania off roadowe i specjalne dla wszystkich z pomiarem czasu !!
Punkty Kontroli przejazdu Trasy tzw. PKT- są to nie oznaczone !!! na roadbooku punkty rozmieszczone w widocznym miejscu na trasie, które należy sfotografować celem kontroli pokonania trasy. PKT są liczone za jeden punkt tak jak pozostałe fotopunkty.
Limit czasu na pokonanie przygotowanej trasy wynosi 28 godzin jazda non-stop

5. DYSKWALIFIKACJE I WYKLUCZENIA
Pod karą dyskwalifikacji nie wolno:

  • rozwijać prędkości większej niż 45 km/h NA CAŁEJ TRASIE IMPREZY!
  • ścinać jakichkolwiek rosnących drzew (chyba, że będzie to dozwolone w roadbooku)
  • jeździć przy domostwach powyżej 10 km/h !!
  • zmieniać trasy przejazdu (nie dotyczy zgłoszonych u organizatorów defektów i zjazdów z trasy).
  • wjeżdżać na tereny nie uwzględnione w roadbooku imprezy. Nie dotyczy dróg publicznych !
  • spożywać alkoholu w trakcie trwania imprezy. Spożycie alkoholu w czasie trwania imprezy automatycznie oznacza zakończenie dalszego uczestnictwa.

DEKALOG HONOROWY UCZESTNIKA IMPREZY ZMOTA CHALLENGE

1. Mam świadomość, iż przybywam tu na imprezę przeprawową a nie sportową. W związku z tym wszelkie przejawy ciśnienia, chamstwa wobec innych załóg i uczestników, kombinowania na próbach zostawiam sobie na inne okazje.

2. Sportowe podejście do off roadu zostawiam w domu. Nie będę biegał, wydzierał się na inne załogi i przepychał na próbach.

3. W czasie trwania części terenowej nie spożywam alkoholu (tyczy się również pilotów) poza minimalną rozgrzewającą dawką

4. Roadbook imprezy jest dla mnie rzeczą świętą. Będę stosował się do wszelkich zapisów i obostrzeń w nim zawartych. Świadom bowiem jestem tego, iż ponad 90% prób rozlokowanych jest na ziemiach prywatnych. Nie podbijam zatem foto punktów od góry wąwozów, nie omijam trudności, nie jeżdżę po łąkach i nie zrywam taśm ani prywatnych ogrodzeń oraz nie omijam prób inaczej jak poza pokazanymi w roadbooku objazdami.

5. Rozumiem to, że na tej imprezie najważniejsi są ludzie. Zarówno gospodarze jak i współuczestnicy zmagań. W związku z tym słowo pomoc będzie coś dla mnie oznaczało.

6. W razie defektu nie będę kombinował jak wydostać się z próby na własną rękę (w większości przypadków powoduje to niestety poruszanie się po nie uzgodnionym terenie) tylko zawiadomię organizatorów.

7.  Będę szanował gościnność i majątek gmin, na których odbywa się Zmota Challenge. W związku z tym na drogach publicznych prędkość swą ograniczę do 40 km/h – niezależnie od innych przepisów ruchu drogowego. Również w czasie przejazdu po drogach gruntowych będących dojazdówkami postaram się wywołać na nich jak najmniejsze szkody.

8. Sędziowie na próbach będą dla mnie kumplami a nie przeciwnikami.

9. W czasie bankietu nie zrobię z siebie bydlęcia a moja agresywność będzie wynosiła 0. Pokażę wszystkim, że potrafię się bawić.

10. Nie będę informował osób postronnych o dacie imprezy, miejscu bankietu oraz nie będę przywoził na imprezę ludzi nie zgłoszonych u organizatora – tyczy się również serwisów. Organizatorzy wymagają aby zgłoszone na imprezę serwisy mobilne korzystały z zaznaczonych na roadbooku objazdów prób. Niedopuszczalne jest objeżdżanie próby przez serwis inną jak zaznaczona w roadbooku. W przypadku braku objazdu serwis zmuszony jest pokonać próbę w terenie albo udać się DROGAMI PUBLICZNYMI ! do pierwszego miejsca gdzie roadbook krzyżuje się z drogą publiczną

Za przestrzeganie tych dziesięciu punktów biorę odpowiedzialność cywilną i daję na to osobiste słowo honoru.

Zapraszamy wszystkich potencjalnych sponsorów imprezy do kontaktu w celu omówienia warunków sponsorskich.
Tel. kontaktowy: +48 509 570 840
Jesteśmy w stanie zapewnić ekspozycję Państwa logo na wszystkich nośnikach w czasie trwania imprezy. Takich jak naklejki, koszulki, materiały graficzne, banery reklamowe.
Logo sponsora może być eksponowane na trasie Odcinków Specjalnych oraz na Bazie Imprezy. Znaki graficzne sponsorów będą również widoczne na stronie internetowej imprezy a nazwa sponsora będzie wzmiankowana we wszelkich materiałach medialnych, które ukażą się po zakończeniu imprezy.